اخبار

دفع آلودگی و ریزگردها از سطوح با پوشش‌های نانوی ایرانی

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید ۲۵ نوع پوشش نانوی پاک و ضد‌آلودگی شدند. به گزارش ایسنا، امروزه با توسعه فناوری، استفاده از پوشش‌های پاک براساس فناوری نانو جهت ایجاد سطوح خود تمیز شونده، آب گریز و نفوذناپذیر افزایش چشمگیری یافته است. مواد در مقیاس نانومتری خواص خاصی از خود بروز می‌دهند.

نانو ذرات بر روی سطح یک شبکه یکنواخت نفوذ ناپذیر تشکیل می‌دهند که بر مبنای اصل خودآرایی استوار است. در رسیدن به خواصی مانند آبگریزی، نانوذرات موجود در پوشش‌های باعث می‌شوند که سطح تماس قطرات آب با پوشش بسیار کم شده و در نتیجه چسبندگی آب به سطح فوق‌العاده کاهش یابد؛ بنابراین قطرات آب تحت اثر جریان هوای کم و یا نیروی گرانش به راحتی روی سطح لغزیده و به دنبال آن آلودگی‌های روی سطح نیز جدا می‌شوند.

فرشاد صالحی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پوشش‌های نانو پاک از انواع پوشش‌های مهندسی شده پیشرفته‌اند، گفت: از سال ۲۰۰۸ نمونه‌های خارجی پوشش‌های نانو پاک وارد بازار شده‌اند. ما در این مرکز با توجه به نیاز و مشکلات کشور در زمینه‌ آلودگی هوا و ریزگردها موفق به تولید ۲۵ نوع از این پوشش‌ها جهت استفاده در سطوح مختلف و با توجه به شرایط آب و هوایی کشور شده‌ایم. وی ادامه داد: نانوذراتی چون Al2O3 و SiO2 و TiO2 و ZnO نانو لوله‌های کربنی و یک سری پلیمرهای متناسب با نوع هدفی که از پوشش داشته باشیم پایه پوشش‌های نانو پاک هستند.

صالحی با بیان اینکه پایه اولیه به تنهایی خواص مد نظر را در پوشش ایجاد نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در خصوص پوشش‌های نانو پاک با پایه TiO2، این ماده به طور خالص خواص مورد انتظار را ندارد. جهت دستیابی به خاصیت خود تمیز شوندگی، نیاز به حضور مواد دیگری در شبکه TiO2 می‌باشد که از این جمله می‌توان به موادی نظیر Ag، Cr2O3، Mg و Zn اشاره کرد. پس از دوپ کردن این مواد به TiO2 کلوئید نانو ذرات با خواص خود تمیز شوندگی تشکیل می‌شود. فرآیند بعدی پس از تولید کلوئید نانو ذرات پوشش دهی این مواد به سطح مورد نظر است.

وی در خصوص کاربردهای پوشش‌های نانو پاک گفت:‌ امکان پاشش بر روی انواع سطوح از جمله نمای ساختمان (سنگ، آجر، چوب، فلز، شیشه و…)، شیرآلات بهداشتی، سرامیک، پارکت، فرش، پرده، کاغذ دیواری، مبلمان، انواع پارچه، لباس، شیشه و بدنه خودرو، سطح انواع فلزات حتی فلزات نجیب چون طلا و نقره جهت جلوگیری از تیرگی و کثیف شدن از جمله موارد استفاده از این پوشش‌های مهندسی شده است.

صالحی با بیان اینکه از دیگر انواع این پوشش‌های نانو پاک، پوشش‌هایی‌اند که جهت دفع گرد و غبار و ریزگرد طراحی شده‌اند گفت: در کشور به دلیل همسایگی با کشورهایی چون عراق و امارات یکی از مشکلات بزرگ وجود ریزگردهایی است که از بیابان‌های این کشورها وارد می‌شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *