راه اندازی کارخانه چسب رزین

فرمولاسیون رنگ و ساخت رنگ

عمر مفید و خواص فیزیکی یک پوشش رنگ بستگی به:

فرمولاسیون: نسبت و نوع مواد اولیه استفاده شده در فرمولاسیون رنگ
تولید : روشهای به کار گیری شده در تولید از مواد خام به محصول نهایی
کاربرد: ایجاد پوشش یا بستری با ضخامت مناسب روی سطح آماده سازی شده
خشک شدن و طول عمر: شرایطی که سبب می شود، فیلم رنگ از طریق هوا خشک یا به کمک کوره خشک شود و در کل شرایطی که قطعه رنگ شده در آن قرار دارد.

از موارد گفته شد در بالا قسمتهای اول و دوم تحت کنترل سازندگان رنگ قرار دارد.
(یعنی موارد: فرمولاسیون ، ساخت رنگ) در مورد قسمت سوم سازندگان رنگ ممکن است نظارت مختصری داشته باشند و لیکن در مورد قسمت سوم کاملاً خارج از کنترل سازنده رنگ قرار دارد. ، قبل از رسیدگی به شکایات مربوط به رنگ آمیزی بایستی به این قسمت توجه کامل نمود که اشکالات مربوط به شرایط نامساعد خشک شدن و نحوه مصرف موجب ایجاد نقصانهایی در پوشش اعمال شده می نماید.متأسفانه بعد از مصرف رنگ ممکن است که آثار این نقصانها از بین رفته باشد، در چنین مواردی معمولاً مصرفکنندگان عیب را به گردن سازنده و فرمولاسیون رنگ می اندازند. بایستی دانست که اطلاع رسانی به فرمول نویس رنگ در رابطه با رنگی که میخواهد بسازد از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنا بر این کاربری رنگ ، محل مورده استفاده و… برای رنگساز بایست مشخص باشد، به عنوان مثال ممکن است از رنگساز خواسته شود پوششی را برای شرایط خاص تهیه کند و یا یک نمونه از رنگ مشابه را جهت شبیه سازی به او ارائه دهند. رنگساز، رنگ مورد نظر را ساخته و به مشتری ارائه میدهد. این نمونه ممکن است نیازهای اختصاصی را برآورده کند، اما یک فاکتور مهم را که اطلاعات مربوط به آن به رنگساز داده نشده بود را در بر نداشته باشد. بنا بر این برای اجتناب از هر گونه خطا، بایستی فرمول نویس رنگ تمام اطلاعات لازم را برای ساخت یک رنگ مطلوب در اختیار داشته باشد. از جمله اطلاعات که باستی در اختیار رنگساز برای تهیه فرمولاسیون رنگ باشد ، نحوه خشک شدن ، شرایط کاربرد، شرایط مصرف ،قیمت و غیره می باشد. فرمول نویس مواد خام متنوعی را در اختیار دارد. او از این مواد جهت فرمولاسیون رنگ مورد نظر استفاده می کند. رنگهای صنعتی که به صورت سفارشی ساخته می شوند، مواد خام متفاوتی را طلب می کنند. به هر حال فرمول نویس باید این مطلب را در ذهن داشته باشد که هر ماده جدیدی را که می خواهد در فرمول خود مصرف کند، باید در انبار کارخانه داشته باشد. این مطلب در ارتباط مستقیم با افزایش سرمایه در گردش کارخانه قرار دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده رنگ می شود. فروشندگان مواد اولیه رنگ معمولاً فرمولاسیون پیشنهادی را برای انواع مختلف رنگ ارائه می دهند. این فرمولاسیون برای شروع به کار مفیدند و اطلاعات ارزنده ای دربردارند اما بایستی توجه داشت که به دلیل استفاده از مواد خاص که سازندگان خاص نیز دارد، همیشه عیناً قابل استفاده نیستند. از طرف دیگر این فرمولها معمولاً در اختیار بیشتر افراد قرار دارند،اما یک فرمول نویس با تجربه، میبایست با تغییرات لازم در این فرمولاسیون، فرمولاسیونی اقتصادی و کارآمد ایجاد کند. مورد دیگر اینکه، فرمولسیون رنگی که به صورت فنی نباشد ، امکان دارد در شرایط آزمایشگاهی خاصته مورد نظر را برآورده نماید اما اجرای آن در تولید انبوه ممکن است نتایج متفاوتی را در برداشته باشد. این تفاوتها معمولاً در دمای حاصل از پروسه تولید ، اختلاف بین زمان پخش رنگدانه در رنگ پایه grinding ، همچنین اثر جرم Massacation وفنی نبودن فرمولاسیون و… حادث می گردد. این فاکتورها در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی محصول ساخته شده اثر می گذارند.

مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون رنگ

پوششهای الی یا رنگهای آلی اکثزاً به منظور حفاظت از سطوح و تزئین استفاده می شوند.

اکثر فرمولاسیون رنگها از مواد خام زیر تشکیل می شوند:

رنگدانه و رنگدانه یار: رنگدانه ها ذرات جامدی می باشند جهت بوجود آوردن خصوصیات معینی در رنگ پراکنده می شوند.
رنگدانه ها خود به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

رنگدانه ها: رنگدانه ها نیز خود به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند که از نظر خواص و کاربرد با یکدیگر متفاوت و متمایز می باشند.
رنگدانه یارها: رنگدانه یارها موادی هستند که در رنگ پایه نامحلول اند و عملاً هیچ نقشی در پوشانندگی به رنگ پایه و دادن رنگ ندارند. این مواد تنها به منظور اصلاح خواص رنگ و تعدیل رنگ مورد استفاده قرار می گیرند.
رزین : رزین یا برگردان فارسی آن «رنگ پایه» یا بندر پایه اصلی پوشش رنگ را تشکیل می دهد و مسئولیت مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی زمان خشک شدن، ، سختی و دوام ، چسبندگی به سطح و استحکام پوشش را دارد.

حلال : از اجزاء ریگر فرمولاسیون رنگ حلال ها می باشند. حلال جزء فرار تشکیل دهنده رنگ است ، که برای حل کردن رنگ پایه یا رزین مربوط به رنگ افزوده می شوند. حلال سبب می شود که گرانروانی رنگ را کنترل گردد، در نتیجه تعیین کننده خصوصیات کاربردی رنگ می باشد.

مواد افزودنی : مواد افزودنی از دیگر موادی می باشد که در رنگ مورد استفاده قرار می گیرد این دسته از اجزاء رنگ موادی هستند که به مقدار خیلی کم به رنگ اضافه می شوند. مواد افزودنی مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ هر کدام برای منظوری خاص به رنگ اضافه می گردد . یک فرمول نویس قهار میتواند از مواد افزودنی برای بهبود پوشش ها نیز استفاده کند. در صورت استفاده صحیح از مواد افزودنی، فرمول نویس رنگ میتواند بدون هیچگونه افزایش در قیمت و یا حتی با کاهش دادن آن بدون کاهش در کیفیت، رنگی با بالاترین کیفیت را تولید نماید.

البته بایستی گفت که مواردی از رنگها وجود دارد که تمام اقلام ذکر شده در بالا ممکن است درفرمولاسیون رنگ وجود نداشته باشند. مثلاً در مورد پوششهای بدون حلال مانند رنگهای پودری که در فرمولاسیون آنها از حلال استفاده نمی شود و یا در لاکها ، که از رنگدانه و رنگدانه یار در فرمولاسیون لاک استفاده نمی گردد. پوششهای پودری،سیالیت خود را زمان مصرف تحت تأثیر حرارت، به دست می آورند.

تعیین میزان مواد تشکیل دهنده و چگونگی ساخت رنگ را فرمول بندی رنگ می نامند

انواع فرمولاسیون رنگ ومحصولات وابسته با بهترین کیفیت ها را از ما بخواهید:

۰۹۱۲۷۶۵۰۴۷۱

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *