مقالات ساختمانی

پوست پرتغالی شدن رنگ

به ناهمواری های یکنواخت و ناصاف ایجاد شده بر روی سطح فیلم اسپری شده که منافذی شبیه پوست پرتغالی ایجاد می کند به پوست پرتغالی شدن مشهور است. عواملی که به یک فیلم چنین حالتی را می دهند عبارتند از:
۱- اسپری رنگ با گرانروی بالا
۲- سیالیت نامناسب رنگ ( نسبت حلالها در مخلوط حلال مناسب نباشد، درصورتی که نسبت حلالهایی که فراریت بالایی دارند زیاد باشد فیلم رنگ حاصله سیالیت و روانی کافی را نخواهد داشت تا به صورت یکنواخت و صاف در آید.
۳- تنظیم نبودن دستگاه اسپری رنگ (تنظیم نبودن ورود همزمان باد و رنگ به داخل دهانه پیستوله)
۴- دوری و نزدیکی فاصله دستگاه اسپری از سطح کار (اگر دهانه دستگاه اسپری دورتر از سطح رنگ شونده نگه داشته شود، مقدار زیادی از حلال قبل از پاشیده شدن رنگ بر روی سطح از بین می رود و به دلیل پریدن حلال، رنگپاشی خشک بدست می آید و یک فیلم رنگ با جوش زدگی ناپیوسته تولید می گردد).
۵- قرار گرفتن رنگ مایع تازه اسپری شده در معرض جریان شدید هوا
۶- اسپری کردن بر روی سطحی که آلوده به واکس ، گریس و خصوصاً سیلیکون باشد.
۷- تنظیم نبودن فشار هوای دستگاه اسپری (پوست پرتغالی شدن در نتیجه فشار هوای زیاد یا کم بوجود می آید).
۸- عدم مهارت شخص اسپری کننده
۹- مناسب نبودن درجه حرارت
توضیح : پوست پرتغالی شدن یک عیب اساسی محسوب نمی شود بلکه ضعف در اجرا می باشدو تاثیری در مقاومت و کیفیت رنگ ندارد.
از راه حل های بهبود کیفیت سطح و یکنواختی فیلم، استفاده از ابزار و دستگاه مناسب، همچنین حلال های مناسب (دیر تبخیر شونده) می باشد، استفاده از حلالهای دیر تبخیر شونده به رزین فرصت می دهد به راحتی بر روی سطح گسترده شود. درصورت تشکیل دانه های پوست پرتغالی برروی سطح فیلمی صبر کنید تا فیلم کاملاً خشک وسخت شود، سپس با یک سمباده ریز سطح مورد نظر را صاف نمائید و مجدداً با یک تکنیک صحیح رنگ آمیزی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *