اخبار

جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختمان با نانوپوشش ضدآب تولید محققان

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نازنین جعفرپور کارشناس بخش تحقیق و توسعه این شرکت گفت: هر سال نفوذ رطوبت و آب به درون اجزای ساختمان، ضررها و آسیب های زیادی وارد می کند؛ به طور مثال اگر دمای هوا به زیر صفر برسد، آبی که به داخل مصالح ساختمان نفوذ کرده پس از انجماد منبسط و باعث ایجاد ترک و شکاف در مصالح می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر تخریب مصالح، ظهور قارچ ها و آلودگی ها در ساختمان از دیگر تأثیرهای هجوم رطوبت و ماندگاری آن است، به همین دلیل آﺑﮕﺮﯾﺰ کردن ﺳﻄﻮح ساختمان به منظور جلوگیری از این مشکلات، از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار است.

به گفته جعفرپور، محصول تولیدی این شرکت با بهره گیری از اندازه نانومقیاس خود، منجر به ایجاد خاصیت آبگریزی و در نهایت محافظت کنندگی سطح در برابر رطوبت می شود، استفاده از این عایق علاوه بر مقاوم سازی ساختمان، از چسبیدن ذرات گرد و غبار به سطح جلوگیری می کند؛ به طوری که با اولین بارندگی یا شستشوی ساده ، سطح کاملا تمیز می شود.

وی بیان کرد: این محصول تولیدی به دلیل برخورداری از ساختار نانو مولکولی، می تواند به عمق منافذ داخلی مصالح نفوذ کند و با انجام یک واکنش شیمیایی منجر به ایجاد موادی با خاصیت آبگریزی روی سطح شود.

جعفرپور با بیان اینکه این محصول تاییدیه نانو مقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کرده است، افزود: این محصول تنها محصول نانومقیاسی است که از قابلیت اعمال روی سطح پس از تکمیل کار برخوردار است و این مساله سهولت استفاده از این محصول برای مصرف کنندگان را به همراه دارد؛ از این رو اجرای آن روی بناهای قدیمی، آثار باستانی و هنری برای حفاظت از این مکان ها نیز به راحتی امکان پذیر است.

وی یادآور شد: این محصول، با بهره مندی از خواص ویژه خود قادر است امکان تنفس سازه را حفظ کند به این صورت که به دلیل اندازه ذرات بسیار کوچکی که در این محصول وجود دارد، منجر به بسته شدن خلل و فرج موجود روی سطح زیری نمی شود و این خاصیت باعث می شود این محصول علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب، امکان عبور رطوبت از لایه داخلی به سطح و حذف آن را نیز فراهم کند.

جعفرپور خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به خواص برتر این محصول، سطح ساختمان نیز در مقابل نور UV پایدار می شود.

منبع : ایرنا
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *