مقاله

کاربرد آب اکسیژنه در صنعت نساجی

کاربرد آب اکسیژنه در رنگرزی

کاربرد آب اکسیژنه در سفید گری

رنگرزی و تکمیل پارچه

در صنایع نساجی برای اینکه رنگ دلخواه با حداکثر کیفیت حاصل شود قبل از رنگرزی و تکمیل پارچه، نخ تولیدی را سفید می کنند برای این منظور از آب اکسیژنه برای سفید کردن کامل پارچه و نخ ها استفاده میشود.  همچنین در تولید پارچه های سفید رنگ از ترکیب هیپوکلریت کلسیم و آب اکسیژنه استفاده می شود.

از جمله الیافی  که در آن می توان برای سفید کردن آنها از آب اکسیژنه استفاده کرد عبارتند از:

الیاف  دامی: پشم و ابریشم را می توان به راحتی با پراکسید هیدروژن سفید کرد.

الیاف طبیعی سلولزی: نظیر پنبه، کتان و کنف

الیاف سلولزی مصنوعی: نظیر ابریشم مصنوعی

الیاف مصنوعی: البته الیاف مصنوعی نیازی به سفید کردن ندارند اما الیاف مصنوعی که به صورت ترکیبی با الیاف طبیعی تولید می شوند جهت سفید کردن از آب اکسیژنه استفاده می شود.

همچنین از آب اکسیژنه در فرآیند سنگ شویی لباسهای لی استفاده می شود

پروسه رنگرزی و تکمیل پارچه

هیدروژن پرکسید در پارچه هایی بر پایه سلولزی نظیر پنبه و کتان و پشمی بعنوان رنگبر بکار برده میشود. پنبه دارای مقادیری پیگمنت و رنگدانه های طبیعی از نوع کاروتن است که با شستشو و پخت از بین نمی روند. وجود این مواد روی کالا باعث نامطلوب شدن ظاهر کالا می شود پس لازم است که این مواد در مرحله سفیدگری از روی کالا زدوده شوند تا ظاهر مطلوب تری از کالا به دست آید. سفید گری پنبه با آب اکسیژنه صورت می گیرد در صنعت نساجی سفیدگری پنبه پس از تولید پارچه خام در فرایند رنگرزی و تکمیل پارچه انجام می گیرد به همین جهت واحد هایی که دارای پروسه رنگرزی بوده ازهیدروژن پرکسید استفاده می نمایند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *