مقاله

مقایسه اثر ضدعفونی کنندگی اتانول، آب اکسیژنه و دکونکس با اشعه ماوراء بنفش بر روی سطوح و تجهیزات آزمایشگاه تحقیقاتی ناباروری یزد

مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

مقدمه:

ضدعفونی کردن وسایل و سطوح آزمایشگاه به روش های فیزیکی و شیمیایی انجام می شود که نقش موثری در کنترل عفونت های بیماری زا داشته و سلامت افراد را تضمین می کند. هدف از این مطالعه بررسی میزان اثرگذاری ۳ ماده شیمیایی الکل ۷۰%، دکونکس و آب اکسیژنه H2O2، همچنین اثر تکمیلی نور ماوراء بنفش به همراه مواد مذکور در ضدعفونی وسایل آزمایشگاه تحقیقاتی ناباروری می باشد.

روش بررسی:

سطوح و تجهیزات آزمایشگاه در ابتدا توسط مواد شیمیائی H2O2، اتانول ۷۰% و دکونکس و در مرحله آخر توسط UV ضدعفونی گردیدند. تمام نقاط، به مدت ۴۰ دقیقه از فاصله ۲٫۵ متری نور UV را دریافت کردند. قبل و بعد از پرتودهی از نقاط و وسایل مورد نظر نمونه برداری شد و تعداد کلنی ها شمارش شدند.

یافته ها:

تعداد واحد تشکیل دهنده کلنی ها قبل از مرحله ضدعفونی در وسایل اداری ۲۶٫۴۳ و در وسایل آزمایشگاهی ۱۷٫۱۵ cfu/plate بود. بعد از استفاده از UV، H2O2، اتانول و دکونکس تعداد کلنی ها به ترتیب به ۲٫۵۷، ۰٫۴، ۱٫۲۹ و ۰٫۷۱ کاهش یافت (P<0.05).

استفاده همزمان از نور UV به همراه H2O2 و دکونکس این تعداد را به ۰٫۱۴ و ۰٫۱۷ کاهش داد. در مورد وسایل اداری تعداد کلنی ها بعد از استفاده از H2O2، اتانول، دکونکس و UV به ترتیب به ۰، ۱٫۶۷، ۱٫۲۵ و ۰٫۸۳ در استفاده همزمان UV با دکونکس و H2O2 به صفر تقلیل یافت.

نتیجه گیری:

استفاده از ماده H2O2 اثر بسزایی بر روی کاهش تعداد کولونی نسبت به سایر مواد شیمیایی داشت و به دلیل اثرات سمی پایین، پیشنهاد می شود در بخش آزمایشگاه ناباروری استفاده شود

 

خرید آب اکسیژنه

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *