ضدعفونی کننده

استفاده از آب اکسیژنه برای کاربردهای ضدعفونی

آب اکسیژنه یک ماده شیمیایی ضد میکروبی است که به طور گسترده استفاده می شود.

.

این ماده به دو صورت مایع و گازی برای مواد نگهدارنده ، ضدعفونی کننده استفاده می شود. مزایای آن شامل فعالیت ضد میکروبی طیف گسترده و وسیع آن ، انعطاف پذیری در استفاده و مشخصات ایمنی در مقایسه با سایر میکروبیوکسیدها است.

.

نشان داده شده است که آب اکسیژنه در برابر همه اشکال میکروارگانیسم ها ، از جمله اشکال خفته با مقاومت بالا شناخته شده مانند اسپورهای باکتریایی و کیست های تک یاخته ای و همچنین پروتئین های عفونی مانند پریون ها بسته به نوع استفاده خاص از مواد شیمیایی مؤثر است.

.

همچنین از نظر سمیت و مشخصات محیطی دارای مزایایی است. با این حال ، به طور کلی ، استفاده موثر و بی خطر از آب اکسیژنه به نحوه استفاده از آن ، به ویژه غلظت آن بستگی دارد.

.

به صورت آبی از آن در محلول با آب به عنوان مستقیم به عنوان نگهدارنده ، در محصولاتی به عنوان ماده نگهدارنده یا روی پوست ، از جمله زخم ها و روی سطوح بی جان استفاده می شود.

.

پیشرفت های فن آوری اخیر در فرمولاسیون پراکسید با سایر مواد شیمیایی به منظور تقویت فعالیت ضد میکروبی در غلظت هدف پایین تر از عامل فعال انجام شده است.

.

گاز آب اکسیژنه همچنین به طور گسترده ای برای ضد عفونی و عقیم سازی استفاده می شود. فرم گاز به ویژه در مقایسه اشکال مایع و در غلظت های پایین موثر است.

.

فرایندهای گاز آب اکسیژنه به دلیل کارآیی سریع ، درجه حرارت پایین ، سازگاری با مواد سطحی و نگرانی های محدود در مورد سمیت ، جایگزین های رایج در سایر روش های ضد میکروبی مبتنی بر شیمیایی و فیزیکی شده اند.

.

مکانیسم عملکرد آب اکسیژنه کاملاً درک نشده است و با فعالیت اکسیداسیون آن در ارتباط است. اکسیداسیون مولکولهای مختلفی که میکروارگانیسم ها را تشکیل می دهند منجر به ایجاد اختلال در ساختار / عملکرد و از بین رفتن زنده ماندن یا عفونت می شود.

.

با وجود این عمومی سازی ، فرآورده های مایع ، فرمولاسیون ها و شکل گاز آب اکسیژنه می توانند تفاوت های چشمگیری در اثر ضد میکروبی آنها از جمله حمله آنها به پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و چربی ها نشان دهند.

.

مکانیسمهای کلی عملکرد آب اکسیژنه بر خلاف بسیاری از انواع دیگر داروهای ضد عفونی یا بیوکسیدها ، خطر ابتلا به مقاومت در برابر بیوسیژن را به مرور زمان کاهش می دهد.

.

مقاومت میکروبی در برابر پراکسید در درجه اول به دلیل تفاوتهای مختلف طبیعی است که در رشد و بقای میکروارگانیسم ها مشاهده می شود اما می توان با فرآیند و کاربرد صحیح با محصولات حاوی پراکسید هیدروژن غلبه کرد.

.

فواید زیادی که در استفاده از آب اکسیژنه مایع و گازی برای کاربردهای ضد میکروبی وجود دارد ، برای پیشرفت های آینده و بهینه با این میکروبیوژن ، جذابیت آن را ایجاد می کند.

 

منبع:

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *