ضدعفونی کننده

آموزش و نحوه صحیح ضدعفونی دست – سطوح مختلف – منزل و محیط کار در برابر ویروس کرونا

یکی از بهترین راه های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ضدعفونی کردن دست ، لباس ، سطوح مختلف و محیط کار و محل زندگی است. برای این منظور خیلی مهم است که بدانیم راه و روش صحیح ضدعفونی کردن محیط کار ، منزل و … چگونه است.

باتوجه به همه گیر شدن ویروس کووید ۱۹ یا همان ویروس کرونا در جهان و در کشور خودمان رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. طبق اعلام وزرات بهداشت ، پزشکان و پرستاران یکی از راه های مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی کردن دستان، لباس ها، محیط کار و منزل است و بسیاری از ما شیوه صحیح و درست ضدعفونی کردن را مطلع نیستیم.

در این مقاله قصد داریم روش صحیح ضدعفونی کردن دست، محیط منزل و سطوح های مختلف رو به شما آموزش می دهیم. پیشنهاد میکنیم در آخر مقاله حتما ویدیو دکتر مریم واعظ جلالی (ویروس‌شناس و استاد دانشگاه) را در مورد روش صحیح ضدعفونی دست و سطوح مشاهده نمایید.

طبق گفته پزشکان و ویروس شناسان ویروس کرونا یا همان کووید ۱۹، یک ویروس پوشش دار و غشای چربی دار است که با حلال های چربی مانند مواد شوینده ، صابون ها، الکل (اتانول ۷۰ درصد) کاملا این ویروس را غیر فعال می شود.

 

آیا صابون و مایع دستشویی باعث از بین رفتن یا غیر فعال شدن ویروس کرونا می شود؟
در پاسخ به این پرسش همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شد از نظر علمی این ویروس چون یک ویروس پوشش دار است و غشای چربی دارد و حلال چربی این ویروس را غیر فعال می کند بنابراین شستن دست ها بمدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه با صابون یا مایع شستشوی دستان به نحوی که کل دست ، بین انگشتان، روی و پشت دست، مچ ها کاملا در بر بگیرد سبب غیر فعال شدن و از بین رفتن ویروس می شود البته اگر سایر نواحی دست مانند ساعد آرنج بازو و نواحی دیگر که مستقیم با سطوح در ارتباط هستند هم به همین منوال شستشو شود تا این نواحی هم پاک سازی و بتوانند این آلودگی را کنترل کنند.

 

برای پاکسازی و ضدعفونی کردن سطوح منزل یا محیط کار چه باید کرد؟
باتوجه به اینکه از نظر علمی با یک ویروس پوشش داری رو به رو هستیم که غشای چربی دارد حلال های چربی بر روی ویروس کرونا موثر اند. جهت اطمینان از ضدعفونی شدن سطوح باید از الکل (اتانول ۷۰ درصد) استفاده کنید. حتما توجه کنید که از الکل طبی یا اتانول ۷۰ درصد استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که هیچگاه از متانول (الکل صنعتی) تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید. علت عدم استفاده از متانول یا الکل صنعتی که متاسفانه با ترکیب این الکل با سایر سفید کننده ها یا وایتکس، رنگ آن از نارنجی به رنگ سفید تبدیل می شود و به اسم و نام الکل طبی (اتانول) فروخته می شود؛ این است که برای ضدعفونی سطوح اصلا مناسب و کافی نیست بنابراین از الکل صنعتی استفاده نکنید.

یک راه دیگر استفاده از وایتکس یا آب اکسیژنه برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف در منزل و محیط کار است. وایتکس یا “هیپو کلرید سدیم” با غلظت ۱۰ درصد میتواند ویروس را غیر فعال کند. آب اکسیژنه ۳۵درصد را نیز باید با ۲۰ لیتر آب مقطر مخلوط و سپس روی سطح اسپری کنید. ۱ دقیقه بعد از اسپری سطح را با دستمال تمیز کنید. دقت کنید که سطح باید حتما باید عاری از گرد و غبار باشد.

خرید آب اکسیژنه ۳۵ درصد

آیا همان لحظه که محیط یا دستان خود را ضدعفونی کردیم، ویروس از بین می رود؟
نکته خیلی مهم در هنگام ضدعفونی کردن دست و سطوح این است که بعد از ضدعفونی کردن، حداقل ۲۰ دقیقه زمان لازم است که ویروس به شکل غیر فعال در بیاد.

 

نحوه صحیح ضدعفونی دستان و سطوح به چه صورت است؟
اگر با صابون و یا مایع دستشویی دستان خود میشویید میبایست تمامی و کل سطوح دست، حتی اگر سایر نواحی دستان با سطوح در تماس است را بمدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه شستشو دهید و یا با الکل(اتانول ۷۰ درصد) ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید همانطور که گفته شد اگر قصد غذا خوردن دارید بعد از اینکه دستان را با الکل(اتانول ۷۰ درصد) ضدعفونی کردید بلافاصله شروع به غذا خوردن نکنید و بگذارید چند دقیقه زمان بگذرد و بعد غذا را میل کنید.
اگر قصد ضدعفونی کردن سطوح را داشتید با الکل (اتانول ۷۰ درصد) و یا وایتکس ۱۰ درصد ضدعفونی کنید سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با یک پارچه یا دستمال تمیز و مناسب روی سطوح را دستمال بکشید تا سطوح از ویروس پاکسازی شود.

خرید ژل ضدعفونی کننده دست (۱۲۰ میل) – شرکتی 

نحوه ضد عفونی کردن لباس ها با چه مواد ضدعفونی کننده ای و چگونه؟
باتوجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه ویروس بر روی لباس ها ممکن است ۶ الی ۱۲ ساعت زنده بماند، لباس های بیرون از منزل میبایست با لباس های داخل منزل کاملا جدا از هم باشند. برای ضدعفونی کردن لباس ها کافی است با مواد و پودر های شوینده مانند تاید و … بشویید تا ویروس از بین برود.

 

حتما ویدیو مربوط نحوه صحیح ضدعفونی دست و سطوح منزل و محیط کار را مشاهده نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *