مقالات ساختمانی

نمای ماندگار با آجر پایه سنگ معدنی(سنگهای معدنی و شیل)

تنوع آجرهای نما و توکار علل مختلفی دارد. مواد اولیه، ابعاد، کاربری محصول، رنگ و غیره از جمله علل این تنوع می باشد. مهمترین دلیل تنوع محصول را مواد اولیه مصرفی کارخانجات تشکیل می دهد. در ایران از قدیم آجر ها با خاک های رسی تولید می شده اند. اما از آنجا که خاک رسی مناسب در همه جا یافت نمی شود و خاک های رسی مورد استفاده معمولاً دارای مقادیر زیادی آهک می باشند، در نتیجه آجرهای ساخته شده از این خاک ها مطابق با استاندارد ملی ایران و استاندارد های بین المللی نبوده و از کیفیت مناسبی در پوشش نما برخوردار نمی باشد لذا کارخانه آجر نماچین با تلاش مستمر و طی یک دوره کار تحقیقاتی موفق شد تا با تغییر مواد اولیه از خاک رس به سنگ های معدنی و شیل ها محصولات جدید خود را مطابق با استاندارد و مناسب جهت پوشش نما و کف فرش تولید نماید.این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
شیل و ترکیبات سازنده
شیل نوعی سنگ رسوبی است که عمدتاً از دانه های ریز تشکیل شده است. مشخصه شیل دارابودن صفحات موازی و لایه لایه ای است که به سهولت ورقه ورقه می شوند و ضخامت هر ورقه کمتر ازیک سانتی متر است. شیل ها عمدتاً ترکیبی از کانی های رسی و دانه های کوارتز هستند و رس مهم ترین جزء سازنده آنها است. رنگ شیل ها معمولاً خاکستری است. میزان ترکیبات سازنده شیل ها تعیین کننده رنگ آنها است. برای مثال شیل های سیاه حاوی ترکیبات کربن دار بیشتری هستند. رنگ قرمز در شیل ها به علت وجود اکسید آهن (هماتیت) است. هیدروکسید های آهن از جمله گئوتیت و لیمونیت موجود درشیل ها به ترتیب باعث ایجاد رنگ قهوه ای و زرد می شوند. کانی های کلریت، بیوتیت و ایلایت در شیل ها باعث به وجود آمدن رنگ سبز در آنها می شود .
شیل ها را از روی کانی های موجود در آنها به چهار دسته زیر طبقه بندی می کنند:
?شیل های سیلیسی : قسمت عمده آن از دانه های ریز کوارتز تشکیل شده است. دانه های فلدسپات در اینگونه شیل-ها به ندرت دیده می شود ولی سیمان آنها ممکن است آهکی ، گلوکونیتی آهن دار و کربن دار باشد.
شیل های?فلدسپاتی: این شیل ها را گاهی شیل های کائولینیتی می نامند و دارای بیش از ۱۰ درصد فلدسپات می-باشند و ماتریکس آنها از کائولینیت یا کانی های رسی تشکیل شده است.
شیل های کلریتی: این سنگ ها حاوی فلدسپات و کوارتز و ماتریکس کلریتی هستند.?
?شیل های میکادار: در این گونه سنگ ها مقدار زیادی ورقه های میکا دیده می شودکه غالباً با سریست همراه هستند. رنگ این شیل ها معمولاً خاکستری تا قهوه ای است ولی گاهی به رنگ قرمز و سبز نیز دیده می شوند.
محل تشکیل شیل ها و منابع آن در ایران
شیل ها در مکان هایی تشکیل می شوند که سرعت حرکت آب آهسته است و رسوبگذاری به راحتی انجام می شود. بنابراین شیل ها را عمدتاً می توان در دریاچه ها، دلتای رودخانه ها و دشت های رسوبی یافت.
شیل یکی از اصلی ترین سنگ های سازندهای سنگی ایران است. گسترش واحدهای شیلی تقریباً در تمام واحدهای ساختاری کشور دیده می شود. بیشترین گسترش واحدهای شیلی در منطقه ی سنندج – سیرجان قرار دارند. دیگر واحدهای ساختاری ایران که در آن شیل گسترش فراوان دارد عبارتند از منطقه البرز – آذربایجان و ایران مرکزی.
تفاوت شیل با سنگهای معدنی
تفاوت شیل با سنگهای معدنی در ریز دانه بودن شیل و نحوه تشکیل شیل است. شیل سنگ رسوبی و لایه لایه است که به راحتی این لایه ها از هم جدا می شوند و همچنین شیل ها دارای طیف رنگی گسترده ای هستند.
برخی از ویژگی های آجرهای شیلی
üرنگ: رنگ از مهم ترین مزایای آجرهای شیلی است. مهم ترین ویژگی رنگ آجر شیلی طبیعی بودن آن است. لذا رنگ این آجرها ثابت بوده و با گذشت زمان، افزایش یا کاهش دما و همچنین بارش باران و یا تابش خورشید تغییر نمی کند. سنگ شیل در ابتدا خاکستری تا سیاه است که پس از جذب حرارت در کوره به تدریج به رنگ نارنجی روشن و نهایتاً با بالارفتن دمای کوره به رنگ سیاه متمایل می شود.
عدم شوره زنی: آجر شیلی به علت تفاوت در ترکیبات شیمیاییüنسبت به آجرهای سنتی (آجرهای رسی) جذب آب پایینی دارد، رطوبت را در خود نگه نمی دارد و سریعاً آن را دفع می کند لذا احتمال شوره زنی در این آجرها کمتر است.
مقاومت فیزیکی و شیمیایی: آجرهای شیلی در برابر اسیدها،üبازها، رطوبت، حرارت، سرمای زیاد و انجماد کاملاً مقاوم هستند و از ثبات رنگ و کیفیت بالایی در برابر گازها و آلاینده های موجود در هوا برخوردار می باشند.
پایداری: این آجرها در برابر فشارهای متعارف فیزیکی وüساییدگی مقاوم بوده لذا بر اساس آنچه در کشورهای مختلف به صورت مشابه به کار برده شده در طول صدها سال دوام خواهند آورد
مقاومت حرارتی: آجرüشیلی در مقایسه با مصالح دیگری که در نمای ساختمان استفاده می شوند مانند شیشه و آلومینیوم از ضریب انتقال حرارتی پایین تری برخوردار است لذا عایق حرارتی مناسبی به شمار می آید.
دفع رطوبت: آجر شیلی رطوبت را در خود نگه نمی دارد و سریعاً آن را دفع می کند.ü
üمطابقت با استانداردهای محیط زیست: منبع مورد استفاده برای آجرهای سنتی خاک های کشاورزی است و از آنجا که خاک مهم ترین رکن کشاورزی است و تشکیل هر سانتی مترخاک مدت زمان زیادی طول می کشد، لذا استفاده از منبع دیگری به غیر از خاک کشاورزی جهت تولید آجر باعث حفظ محیط زیست خواهد شد.
مقایسه ترکیبات شیمایی آجر شیلی و آجر رسی
همان طور که جدول ۱ نشان می دهد وجود مواد مضر از جمله سولفاتها و بالا بودن میزان LOI در خاکهای رسی مورد استفاده در آجرهای سنتی و نیز بالا بودن میزان سیلیس و آلومینیوم و ناچیز بودن مواد مضر و پایین بودن LOI مواد سنگهای معدن و شیل ها، مهم ترین دلیل برتری کیفیت آجرهای شیلی و آجرهای ساخته شده با استفاده از سنگ معدن نسبت به آجرهای رسی است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *