مقالات ساختمانی

چه لوستری انتخاب کنیم؟ (دکوراسیون داخلی)

عکس-لوستر

قبل از هر چیز لازم است بدانید که اکسسوری ها به دو دسته تقسیم می شوند:

– اکسسوری های کاربردی
اکسسوری هایی هستند که علاوه بر نقشی که به لحاظ زیبایی ایفا می کنند، کاربردی نیز هستند.

– اکسسوری های دکوراتیو
آن دسته از اکسسوری ها را گویند که صرفا جهت زیبایی ایفای نقش می کنند.

در این میان لوسترها در دسته اول جای می گیرند.

– بنابراین هنگام انتخاب لوستر برای فضا باید توجه داشته باشید که این لوستر علاوه بر هماهنگی با فضا و سایر مبلمان، ابتدا تامیین کننده نوری مناسب باشد. نور مناسب نوری است که نه زیاد و نه کم باشد، چرا که نور زیاد، رنگ ها را کمرنگ، و نور کم، رنگ ها را نازیبا نشان می دهد.

– اندازه و سبک لوستر، آویزان یا چسبان بودن آن، بکار بردن آباژور، بلند یا رومیزی بودن آباژور و … همگی فاکتورهایی هستند که باید مد نظر قرار گیرند.

برای مثال: یک فضای کوچک نیازمند یک آباژور رومیزی بزرگ نیست بلکه نیاز دارد تا با لوستری به قطر ۱/۶ عرض فضا و شاخه های دیواری و آباژور بلند زمینی نورپردازی شود. شاخه های دیواری به دیوار وسعت می دهند و استفاده از آباژور زمینی موجب می شود تا فضای روی میز برای مصارف دیگر باز بماند.

همچنین ضمن انتخاب لوستر باید توجه داشته باشید که اندازه آن، با لوازم و مبلمانی که با آن در ارتباط مستقیم است، هماهنگی داشته باشد.

برای مثال: لوستر اتاق غذاخوری ضمن متناسب بودن با ابعاد فضا، باید با ابعاد میز هماهنگی داشته باشد. معمولا قط این لوستر ۱/۳ طول میز در نظر گرفته می شود و چون این لوستر حدود ۷۵-۸۵ سانتیمتر از سطح میز و ۱۵۰-۱۶۵ سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد، بنابراین بهتر است از لامپ های مات برای آن استفاده شود تا نزدیکی آن موجب آزار چشم نشود. اما در بسیاری از مواقع نصب یک لوستر بزرگ بالای میز غذاخوری چهره ای باشکوه و دکوراتیو به فضا می بخشد.

سبک و شکل لوستر را هم در نظر بگیرید. یک لوستر کریستال رسمی را نباید در یک فضای غیر رسمی مورد استفاده قرار داد بلکه باید آن را در فضایی کلاسیک بکار برد.

منبع: کتاب مبانی دکوراسیون داخلی، انتشارات نقش آفرینان بابکان، مولف: مریم صحبتی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *