مقالات ساختمانی

چگونه لکه های دوده را از روی دیوار پاک کنیم؟

هنگامی که در کنار دیوار آتش روشن کرده و یا بخاری و اجاقی کنار دیوار نصب شده که دوده می زند، پس از خاموش کردن آتش و یا اجاق لکه های دوده و سیاهی بر دیوار و سقف باقی می ماند. این لکه های روغنی هستند و پاک کردن آنها نیز کمی مشکل می باشد.

بهترین راه این است که به دلیل روغنی بودن این لکه ها برای از بین بردن آنها از مواد قلیایی استفاده کنیم. مواد قلیایی بهترین زداینده این قبیل لکه هاست. برای این کار بهتر است محلولی تهیه کنیم که غلظت آن بیشتر از حالت نرمال باشد، اما محلول هایی که بیش از حد غلیظ هستند در اینجا توصیه نمی شود چون جداره دیوار را نیز در خود حل می کند.

برای از بین بردن این لکه ها از روی دیوارهای رنگ شده و یا چوبی بهتر است یک قاشق غذاخوری “سولفات تری سدیم” را در یک گالن چهار لیتری آب نیمه گرم حل کرده و با یک اسفنج بر روی دیوار بکشید تا لکه ها برطرف شوند. سپس یک اسفنج را در آب تمیز فرو کرده و با آن دیوار را شستشو دهید. پس از آن آب روی دیوار را با یک تکه پارچه کتانی بگیرید.

اگر نتوانستید با این محلول دوده ها را پاک کنید دوباره کمی “سولفات تری سدیم” به آن اضافه کنید حداکثر می توانید تا یک قاشق غذاخوری بدان اضافه کنید. در واقع حداکثر میزان “سولفات تری سدیم” دو قاشق غذاخوری در هر ۴ لیتر آب است. اگر این میزان بیشتر شود رنگ دیوار مات و کدر شده و یا کاملا از بین می رود.

نکته: “سولفات تری سدیم” را می توانید از مغازه های رنگ فروشی و یا رنگرزی های متخصص خریداری کنید. این ماده یک ماده چگال است که از آن برای از بین بردن رنگ های قبل و یا لعاب های روی دیوار ها پیش از رنگ کردن دوباره دیوار استفاده می شود.

از محلول ها قلیایی هم می توان برای این منظور استفاده کرد. این طمواد قلیایی عبارتند از :آمونیاک، کربنات سدیم بلورین، پودر رختشویی(استفاده از پودر های رختشویی با کف کمتر آسان تر است).

ابتدا مقدار کمی از این مواد را امتحان کنید، اگر لکه مقاوم تر بود و پاک نشد کمی بدان بیافزایید. فراموش نکنید که محلول غلیظ باعث از بین بردن رنگ دیوار می شود.

در هنگام استفاده از این مواد دستکش بپوشید و مراقب باشید که محلول به صورت شما و یا دیگر نقاط منزل پاشیده نشود.

بهترین زمان برای تمیز کردن دیوارها در اواخر بهار و پیش از شروع فصل گرما می باشد در این زمان دیوار ها برای مدت بیشتر پاکیزه خواهند ماند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *