مقالات ساختمانی

نکات مهم در اجرای نمای سنگ ساختمان

رعایت مبانی زیر در پیاده سازی سنگ طبیعی در ساختمان ضامن اجرای یک نمای زیبا و ماندگار خواهد بود.نوع سنگ انتخاب شده باید ویژگیهای بیان شده برای سنگ ساختمانی در بخش قبل را دارا باشد. در هنگام کار باید سنگ را ابتدا مرطوب کرد و سپس از آن سنگ استفاده نمود .کلیه سنگ ها به صورت کله و راسته باید به گونه ای روی هم قرار گیرند که قطعات به خوبی در کنار هم قفل شوند و همچنین باید دقت شود که بندهای بین سنگ ها روی یکدیگر قرار نگیرند.

ملات در میان سنگ ها باید به گونه ای قرار گیرد که مانع از تماس لبه های فوقانی و تحتانی سنگ با هم شود.نکته قابل توجه آنکه قطعات سنگ چیده شده در رج اول باید بزرگتر از رج های فوقانی باشد و هر سنگ باید در جهت خواب و جهت اولیه و طبیعی آن قرار گیرد.به این ترتیب راستای نیروهای وارده بر روی هر قطعه از سنگ ساختمانی،می بایست به صورت عمود بر رگه یا خواب طبیعی آن باشد.این مساله در مورد سنگ های لایه لایه ازاهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. قطعه سنگ مذکور باید در محل مورد نظر به نحوی قرار گیرد که پس از تماس با ملات هیچگونه حرکتی نداشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر آنکه عملیات بنایی با سنگ نباید در هوای زیر ۵ درجه سانتی گراد انجام شود و بعد از عملیات ساختمانی باید به نحو مطلوب آنها را در مقابل ضربه و دیگر عوامل جوی حفظ نمود. بسته به نوع و مقاومت سنگ و شرایط اقلیمی و مصالح طرح،میبایست بندکشی مناسب با دیوارهای سنگی انجام شود. برای نصب سنگ های پلاک حتما باید قلاب های مناسب فلزی از آهن ضد زنگ و یا سایر فلزات همچون برنز جهت اتصال راحت تر سنگ به ملات و یا به صورت نصب خشک تعبیه شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *