نانو و رزین چوب

چگونه باید ام دی اف خام را ضد آب کنیم؟

چگونه باید ام دی اف خام را ضد آب کنیم؟

چگونه ام دی اف را ضد آب کنیم؟
.
ام دی اف نسبت به سایر پانل بردها از جمله تخته سه لا قیمت کمتری دارد و کاربردهای زیادی دارد.

می توان از آن برای قرنیز، کابینت، کانتر، پانل های تزئینی، مبلمان، کفپوش، قفسه بندی، تابلو، عایق صدا، زیرانداز و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

متأسفانه، اکثر ام دی اف ها ضد آب نیستند، با این حال، اگر می خواهید بدانید که چگونه ام دی اف را ضد آب کنید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم!
.

ام دی اف یک محصول چوبی مهندسی شده ارزان قیمت است که معمولاً ضد آب نیست.

با این حال، می توانید ام دی اف ضد آب بسیار گران قیمت تری را انتخاب کنید.

روش دیگر، استفاده از چندین لایه درزگیر یا آستر چوب با کیفیت و یک یا دو لایه رنگ ضد آب بر روی تمام سطوح، روشی ارزان برای ضد آب ام دی اف است.

.

در این راهنما، نحوه واکنش ام‌دی‌اف به رطوبت را مورد بحث قرار می‌دهیم، اینکه آیا می‌توان از آن در مناطق مرطوب داخل خانه یا بیرون استفاده کرد، و اینکه آیا رنگ و سایر پرداخت‌ها آن را ضد آب می‌کنند.

ما یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه ضد آب کردن ام دی اف ارائه خواهیم داد.

به علاوه، نحوه آب بندی لبه ها، محل خرید ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت را توضیح دهید و بهترین راه برای ضد آب ام دی اف را مشخص کنید.

.

آیا ام دی اف ضد آب است؟
MDF دارای قسمت بیرونی سخت شده از چسب رزین و الیاف چوب است که آن را در برابر رطوبت مقاوم می کند، اما ضد آب نیست.

علاوه بر این، هرگونه برش اره یا کار سطحی، الیاف چوب داخلی را در معرض رطوبت قرار می دهد که باعث متورم شدن آنها می شود.

با این حال، بهبود مقاومت در برابر رطوبت نسبتا آسان است تا MDF ضد آب تر شود.

چه برای مصارف داخلی یا خارجی استفاده شود، برای جلوگیری از سایش روزانه و قرار گرفتن در معرض از آسیب رساندن به پوشش محافظ که باعث تاب برداشتن، خم شدن یا خراب شدن ام دی اف می شود، نیاز به نگهداری منظم دارد.

.

چگونه ام دی اف را ضد آب کنیم؟

چگونه ام دی اف را ضد آب کنیم؟

 

آیا ام دی اف می تواند خیس شود؟
ام دی اف در برابر رطوبت مقاوم است بنابراین کمی رطوبت نباید به آن آسیب برساند.

با این حال، غوطه ور کردن یا قرار دادن ام دی اف در آب برای هر مدت زمانی می تواند باعث تورم، تاب برداشتن و انبساط آن شود. پاشیدن آب روی آن و پاک شدن آن به سطح سخت شده آسیب نمی رساند، اما دانه های آب که روی آن خشک می شود می تواند باعث کدر شدن سطح آن شود.

تیرگی به دلیل جذب رطوبت و متورم شدن الیاف چوب پس از نرم شدن چسب سخت شده توسط رطوبت است.

هر چه رطوبت طولانی تری روی ام دی اف بنشیند، احتمال آسیب رساندن به آن حتی به نسخه های مقاوم در برابر رطوبت ام دی اف بیشتر است.

با این حال، راه‌هایی برای محافظت از ام‌دی‌اف در برابر رطوبت وجود دارد، یا می‌توانید تامین‌کننده ام‌دی‌اف بیرونی Medite یا MDF Medite Tricoya Extreme را که دارای درجه‌بندی بیرونی برای ۵۰ سال دوام هستند، پیدا کنید.

.

آیا می توان از ام دی اف در بیرون استفاده کرد؟
استفاده از ام دی اف استاندارد در بیرون امکان پذیر است اما توصیه نمی شود.

MDF مورد استفاده در خارج باید به طور کامل در هر دو صورت و تمام لبه ها، شیارها، برش ها، سوراخ های پیچ و غیره آب بندی شود تا از جذب رطوبت و آسیب جلوگیری شود.

این به معنای نگهداری و استفاده مجدد از مواد آب بندی یک یا دو بار در سال و گاهی اوقات بیشتر بسته به شرایط محیطی و استفاده یا سوء استفاده است.

با این حال، مواد ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت و حتی ضد آب موجود است، اما آنها بسیار گران تر از ام دی اف استاندارد هستند.

.

آیا ام دی اف هنگام رنگ آمیزی ضد آب است؟
MDF روکش سخت و صافی دارد و به گونه ای طراحی شده است که رنگ آمیزی یا لکه دار شود، نه اینکه ناتمام بماند.

رنگ آمیزی به مهر و موم کردن سطح و محافظت از آن در برابر آسیب رطوبت کمک می کند، اما لزوماً آن را مقاوم در برابر آب یا ضد آب نمی کند.

بهتر است قبل از رنگ آمیزی از یک درزگیر ضد آب استفاده کنید، زیرا ممکن است خود رنگ در برابر شرایط محیطی یا استفاده مقاومت نداشته باشد.

استفاده از سیلر یا پرایمر ضد آب به همراه رنگ ضد آب، پوشش ضد آب را نیز تا حد زیادی بهبود می بخشد.

توجه به این نکته ضروری است که تمام لبه ها، بریدگی ها، شیارها و سوراخ های اتصال دهنده ها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، مهر و موم شوند.

.

آیا می توانید تخته ام دی اف را ضد آب کنید؟
ام دی اف معمولا در برابر رطوبت مقاوم است اما در برابر آب مقاوم نیست.

می توان ام دی اف معمولی را مقاوم تر در برابر آب یا رطوبت ساخت، اما شروع با ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت (MR) ممکن است بهتر باشد زیرا با رزین های مقاوم در برابر رطوبت ساخته می شود و گران تر می شود.

قبل از اتمام کار با رنگ مقاوم در برابر رطوبت، با استفاده از درزگیر یا پرایمر چوب با کیفیت شروع کنید، یا از لکه، لاک یا لاک برای آب بندی چوب استفاده کنید.

با این حال، برخی از پلی اورتان ها و روکش های پایه آب به سطوح نمی چسبند، بنابراین از آنها دوری کنید.

مطمئن شوید که محصول انتخابی برای استفاده روی مواد ام دی اف طراحی شده است، ممکن است لازم باشد برای این اطلاعات به وب سایت سازنده مراجعه کنید.

در صورت امکان، محصولاتی را انتخاب کنید که ۱۰۰٪ ضد آب هستند، نه صرفاً ضد آب.

.

درزگیر چوب
بهبود رطوبت یا مقاومت در برابر آب ام دی اف با یک درزگیر چوبی با کیفیت خوب آغاز می شود.

MDF یا MR-MDF هر دو رنگ و لکه را به خوبی می پذیرند، بنابراین استفاده از قلم مو و غلتک یا سمپاش برای اعمال بیشتر پرداخت ها کار می کند.

برخی از روکش‌ها نیاز دارند که ام‌دی‌اف را قبل از اعمال پوشش کمی سنباده بزنید، بنابراین همیشه دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید.

چندین درزگیر چوب عالی در بازار وجود دارد، مانند KILZ Adhesion برای استفاده داخلی و خارجی. این یک پرایمر و آب بند لاتکس (بر پایه آب) با خشک شدن سریع، با چسبندگی بالا برای آماده سازی سطوح مختلف از جمله ام دی اف است.

سطوح متخلخل را می‌بندد و به اکثر مواد مقاوم در رنگ‌آمیزی می‌چسبد تا سطحی متراکم و براق با چسبندگی پوشش بالایی ایجاد کند.

بنابراین، لبه های بریده شده، سطوح مسیریابی یا حکاکی شده را آب بندی می کند و به سطوح سخت شده ام دی اف می چسبد.

بیشتر درزگیرهای چوبی با روکش باکیفیت استفاده می‌شوند تا پوشش ضد آب بیشتری داشته باشند.

.

لاک چوب
لاک معمولاً برای آب بندی چوب استفاده می شود و به سطوح متخلخل نفوذ می کند تا آنها را ضد آب تر کند.

وارنیش یا لاک، مخلوطی از حلال‌ها، رزین‌ها و روغن‌های خشک‌کننده است که پوششی ضد خش و ضد آب ایجاد می‌کند. استفاده از لاک ضد آب درجه بیرونی، ام دی اف را آب بندی کرده و آن را ضد آب تر می کند.
به دنبال یک لاک بر پایه روغن مانند لاک RUST-OLEUM SPAR باشید.

این نه تنها ضد آب است بلکه در برابر اشعه ماوراء بنفش، نمک و کپک نیز مقاوم است.

این لاک حاوی اورتان است که آن را بادوام تر و انعطاف پذیرتر می کند، بنابراین با انبساط و انقباض یا حرکت ترک نمی خورد.

این یک روکش براق ایجاد می کند و در حدود ۲ ساعت در برابر لمس خشک می شود، اما ممکن است تا ۳ روز طول بکشد تا کاملاً درمان شود.

.

برای ضدآب کردن ام دی اف چیکار کنیم؟

برای ضد آب بودن ام دی اف برای کمک به جلوگیری از تورم رطوبت، تغییر شکل و آسیب رساندن به محصول، سیلر یا پرایمر مورد تایید برای استفاده با ام دی اف را انتخاب کنید.

مراحل زیر به ضد آب قرنیزهای ام دی اف، پانل ها، کابینت ها، مبلمان، درها، تزئینات، تابلوها و موارد دیگر کمک می کند.

مرحله ۱

یک برس با کیفیت با عرض مناسب برای لبه ها، شیارها و سوراخ های بست انتخاب کنید. برای سطوح بزرگ، از یک غلتک با کیفیت ۳/۸ اینچی برای اجرای یکنواخت و پرداخت سطح استفاده کنید.

مرحله ۲

سیلر یا پرایمر را طبق دستورالعمل تکان دهید یا هم بزنید. در صورت استفاده از غلتک، مقدار قابل قبولی را در سینی رنگ تمیز یا با آستر جدید بریزید. قلم مو را آغشته کنید یا غلتک را در رنگ بغلتانید.

مرحله ۳

ابتدا پرایمر یا سیلر را روی لبه‌ها، شیارها و سوراخ‌های پیچ بمالید و مطمئن شوید که چوب در معرض پوشانده شده است. مطمئن شوید که چکه یا گودال وجود ندارد. از غلتک در الگوی “Z” یا “W” استفاده کنید تا سیلر یا پرایمر را روی سطوح بزرگتر بمالید، دوباره اطمینان حاصل کنید که به طور یکنواخت پوشانده شده است و قطره ای وجود ندارد. بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ نقطه از دست رفته ای وجود ندارد. بگذارید طبق دستورالعمل سازنده خشک شود.

مرحله ۴

برس و غلتک را نگه دارید تا در صورت استفاده از لایه دوم ظرف ۶ ساعت مرطوب بماند یا طبق دستورالعمل سیلر یا پرایمر تمیز شود.

مرحله ۵

هنگامی که یک یا دو لایه سیلر یا پرایمر خشک شد، یک یا دو لایه رنگ ضد آب را طبق مراحل ۱ تا ۴ اعمال کنید.

.

.

.

بهترین راه برای ضدآب کردن MDF چیست؟

بهترین راه برای ضد آب کردن ام دی اف این است که چندین لایه درزگیر یا آستر چوب با کیفیت را روی تمام سطوح بمالید و به دنبال آن یک یا دو لایه رنگ ضد آب با کیفیت انجام دهید. موثرترین راه استفاده از یک درزگیر چوبی با کیفیت و یک رنگ لاتکس یا اپوکسی ضد آب است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *